«Στημένες» δημοσκοπήσεις και η χειραγώγηση των ψηφοφόρων

Ενεργό . Καταχωρήθηκε στο Αρθρογραφία

Puppets

«Στημένες» δημοσκοπήσεις και η χειραγώγηση των ψηφοφόρων

Δημήτρης Ε. Ευαγγελίδης

Μια από τις συνήθεις εφαρμογές των πληροφοριακών πολέμων αποτελούν και οι αποκαλούμενες «εκστρατείες ή επιχειρήσεις παραπληροφόρησης» (Disinformation Campaign) με στόχο την χειραγώγηση ενός λαού εκ μέρους μιας Μεγάλης Δύναμης κατά κανόνα, για πολιτικούς, οικονομικούς, γεωστρατηγικούς και άλλους λόγους. Οι επιχειρήσεις αυτές πραγματοποιούνται κατά βάση μέσω των Μ.Μ.Ε. (Μέσων Μαζικής, όχι πλέον Ενημέρωσης, αλλά Εξαπάτησης, όπως έχουν καταντήσει τα λεγόμενα «Συστημικά Μέσα», Τηλεοράσεις, Ραδιόφωνα, Εφημερίδες κλπ), τα οποία μέσω παραπειστικών ή και εντελώς ψευδών ειδήσεων, στοχεύουν στην χειραγώγηση των πολιτών και την διαμόρφωση θέσεων, απόψεων, αντιλήψεων και πολιτικής συνείδησης, που να εξυπηρετεί τα συμφέροντα των Εξουσιαστών και του Συστήματος.
Σε ένα χαμηλότερο επίπεδο, οι επιχειρήσεις διαμόρφωσης της κοινής γνώμης από το τοπικό Πλέγμα Εξουσίας, αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο τόσο στα ΜΜΕ, όσο και στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, όπου τα fake news δηλ. οι ψεύτικες, κατασκευασμένες ειδήσεις, εμφανίζονται παντού.
Ένα τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και μια «είδηση» που εμφανίστηκε στις 04-8-2018 στο portal: in.gr του διαβόητου Δημοσιογραφικού Οργανισμού (άλλοτε) Λαμπράκη – Δ.Ο.Λ. (εξ ου και ΔΟΛιο συγκρότημα) και νυν Μαρινάκη (βασικού υποστηρικτή του Κυριάκου Μητσοτάκη), από τα πιο γνωστά συστημικά μέσα, που επί δεκαετίες διαμόρφωναν πολιτικές συνειδήσεις και «δημοφιλείς» απόψεις στις μάζες, μια και τα «εργαλεία» του Συγκροτήματος (εφημερίδες, περιοδικά και κάθε είδους έντυπα, στα οποία προστέθηκε τα τελευταία χρόνια και το αμαρτωλό τηλεοπτικό κανάλι MEGA) τα παρακολουθούσαν δεκάδες και εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες.
Η «είδηση» είχε τον τίτλο: «Πολιτική κατάρρευση: Κάτω από 12% ο ΣΥΡΙΖΑ, ούτε 1% οι ΑΝΕΛ», όπου, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι: 

«Εκτός, όμως, από την Ανατολική Αττική, ο ΣΥΡΙΖΑ κατακρυμνίζεται (Σημ. ΔΕΕ: Ναι, ναι με ύψιλον αντί ήτα) και στη Βόρεια Ελλάδα, καθώς στους περισσότερους νομούς της Μακεδονίας τα ποσοστά του κυβερνώντος κόμματος κινούνται κάτω από 10%. Συγκεκριμένα στο Νομό Κιλκίς στην πρόθεση ψήφου ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ξεπερνά το 8%. Αντίστοιχο ποσοστό συγκεντρώνει και στην Ημαθία. Στην ίδια γεωγραφική περιοχή μεγάλο είναι και το πλήγμα που δέχονται οι Ανεξάρτητοι Έλληνες καθώς δεν φαίνεται να συγκεντρώνει ούτε καν 1% το κόμμα του Πάνου Καμμένου...».

«Όλα τα λεφτά» όμως, σύμφωνα με την λαϊκή έκφραση, βρίσκονται στην τελευταία παράγραφο:
«...Το ενδιαφέρον είναι ότι η Ελληνική Λύση το κόμμα του Κυριάκου Βελόπουλου, σε τρεις νομούς της Μακεδονίας (Σημ. ΔΕΕ: Σε ποιους άραγε; Γιατί δεν αναφέρονται; Είναι μυστικό;) ξεπερνά το 5%...».
Αυτή η τόσο χονδροειδής προσπάθεια προώθησης ενός μάλλον ανύπαρκτου πολιτικά «κόμματος» (εκτός και αν αυτή η δημοφιλία του μετρήθηκε μεταξύ αγοραστών κηραλειφών και άλλων θαυματουργών ματζουνιών), αποτελεί σαφή απόδειξη των όσων αναφέρθηκαν παραπάνω, περί «επιχειρήσεων διαμόρφωσης της κοινής γνώμης».
Θα αναρωτηθείτε ίσως, γιατί αυτή η προώθηση του συγκεκριμένου κόμματος;
Η απάντηση είναι απλή, εάν λάβουμε υπ’ όψη την άκρως ρευστή πολιτική κατάσταση στην οποία βρίσκονται δεκάδες και ίσως εκατοντάδες χιλιάδες πρώην ψηφοφόροι σημερινών κομμάτων της Βουλής, ΑΝΕΛΛ, Ποτάμι, Ένωση Κεντρώων, κλπ που βρίσκονται σε προχωρημένη ή πλήρη αποσύνθεση, αλλά και ψηφοφόροι που έχουν αποστασιοποιηθεί από την ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ κλπ.
Ο κίνδυνος να κατευθυνθούν προς αντισυστημικά κόμματα και κυρίως νεοεμφανιζόμενα, τα οποία στελεχώνονται από έντιμους, σοβαρούς και κυρίως αξιόλογους πολίτες που εκπροσωπούν το νέο και άφθαρτο, έχοντας αναδειχθεί μέσα από την κοινωνία και όχι από κομματικούς σωλήνες, είναι μεγάλος.
Έτσι, επιλέχθηκε η εύκολη λύση της προώθησης ενός αμφιλεγόμενου αρχηγικού κόμματος, επί κεφαλής του οποίου βρίσκεται παλιός πολιτικός, εναντίον του οποίου έχουν γραφτεί πολλά και διάφορα και επομένως είναι εύκολα χειραγωγήσιμος.
Όσες/όσοι έχουν καλή μνήμη ίσως θα θυμούνται τέτοιες περιπτώσεις από το παρελθόν, όπως την εμφάνιση στις δημοσκοπήσεις, μετά τις μεγάλες πυρκαγιές του 2007, ενός ανύπαρκτου κόμματος «οικολόγων», που τελικά μεταμορφώθηκε σε κόμμα «Οικολόγων-Πράσινων» (με διασυνδέσεις με το κόμμα των «Πράσινων» της Γερμανίας) και το οποίο στις Ευρωεκλογές του 2009 εξέλεξε 1 Ευρωβουλευτή, στις εθνικές εκλογές της ίδιας χρονιάς συγκέντρωσε 2,53% ενώ στις εκλογές του 2012 με ποσοστό 2,93% δεν μπόρεσε να μπει στην Βουλή για 4.500 ψήφους, μέχρι να εξαφανιστεί σταδιακά.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι και το πολυδιαφημισμένο «Ποτάμι», δημιούργημα συγκεκριμένων μεγαλοεπιχειρηματιών, οι οποίοι το προώθησαν ως «μπαλαντέρ» του Συστήματος, αλλά στέρεψε τελικά λόγω ανικανότητας του κυρ-Σταύρου.
Κλείνοντας, οφείλουμε όλοι να επισημαίνουμε τέτοιες απόπειρες και να ενημερώνουμε πρώτα τα δικά μας μέλη και στελέχη και στην συνέχεια τον απλό κόσμο, που ευτυχώς το τελευταίο διάστημα έχει αρχίσει να «ψάχνεται», κατά την γνωστή έκφραση.

Δημήτρης Ε. Ευαγγελίδης
Γραμματέας Επικοινωνίας
Μέλος Δ.Ε. «Ελεύθερης Πατρίδας»

 

 

Share it on Facebook Share it on Twitter Share it on Google+